سلبيات القيام بمهام متعددة في نفس الوقت

القيام بمهام متعددة في نفس الوقت مش مهارة، ولكنها عادة لها تبعات سلبية كتير، كمثال:

1- جودة المنتج من كل مهمة هتكون أقل من المطلوب واحتمالية الأخطاء هتكون عالية بسبب تشتت التركيز

2- صعوبة في تتبع نسبة اكتمال كل مهمة على حدة

3- صعوبة في تطبيق العمل الجماعي لأن شخص واحد هيكون بدأ في كل المهام ومن الصعب ان حد يشاركه العمل في أي منهم في منتصف الطريق

وسلبيات تانية كتير…

جرب تملأ الجدول في الصورة كل عمود على حدى ومرة اخرى كل صف على حدى، في الأغلب هتواجه صعوبة في تنفيذة بطريقة كل صف على حدة رغم أن المعلومات المطلوبة بسيطة جدا، وده لأن العقل البشرى مش مصمم للعمل بالطريقة دي!

فلو عايز تحسن أداءك ونتائجك، دايما حاول تقسم أهدافك أو متطلبات عملك الى مهام منفصلة ونفذ كل مهمة على حدة.

————————————-

تابع CPA Talks على YouTube, Facebook, LinkedIn وموقعنا لمحتوى يساعدك في عملك كمحاسب أو مدقق – كل الروابط في أول تعليق.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top